8.2.2013

Eilen opittua



Eilen pääsimme kymmenen blogimorsiamen voimin tutustumaan Ravintola Sipuliin ja Royal-ravintoloiden juhlatilatarjontaan. Tarkemmin kerron noista tulevissa postauksissani, kunhan minulla on kamera ja kuvat ulottuvillani.

Mutta nyt ajattelin vähän  postailla siitä, mitä eilen oikeasti opimme. Tämä nyt on vain pintaraapaisu kaikista mahtavista vinkeistä ja kokemuksista, joitaSipulissa meitä isännöi aivan mahtava tyyppi, Sipulin ravintolatoimenjohtaja Pertti Huhtilainen, jolla on kokemusta häistä enemmän kuin meillä kaikilla blogimorsiamilla yhteensä. Hän on vuosien varrella järjestänyt lukemattomat häät, jopa aivan alusta alkaen hoitaen puvun suunnnittelu, kukkasidonnat ynnä muut asiaankuuluvat kommervenkit. Hääasiaa siis todellisella kokemuksella höystettynä tuli illan aikana hyvin hyvin paljon! Tähän kirjailen nyt vähän siitä, millaisia neuvoja ja vinkkejä illan aikana saatiin.






1. Luota siihen, että ammattilainen osaa hommansa!
Järkkäättepä häänne sitten ravintolassa tai jossain muussa tilassa, luota siihen, että ammattilainen osaa asiansa. Sekä ravintolahenkilökunnalla että pitopalvelun tädillä taikka juhlapaikan isännällä on oikeasti kokemusta ja osaamista sekä häistä että muista juhlista. He tietävät, kauanko kestää, että 100 henkeä saa kauhottua buffetruuat lautasilleen ja syötyä, he tietävät miten ruokatarjoilu ja puheet kannattaa rytmittää, he tietävät mikä toimii ja mikä ei. Jos ravintolassa tulee johonkin sinun ehdotukseesi kieltävä vastaus, ei kyse tosiaankaan ole siitä, että he haluaisivat olla ilkeitä tai pilata kenenkään päivää vaan päinvastoin, he haluavat kaiken toimivan mahdollisimman hyvin :).

Häät ovat kieltämättä monelle se ainoa isompi juhla, jota elämän aikana järjestetään ja jokaisella on tiettyjä toiveita ja odotuksia näihin juhliin liittyen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että on olemassa tiettyjä realiteetteja esimerkiksi sen suhteen, että kaikki mitkä toimii kymmenellä ihmisellä ei toimi sadalla. Ammattilaisen neuvoja kannattaa siis oikeasti kuunnella ja ottaa niistä neuvoista vaarin.

2. Aseta odotukset ja budjetti samalle tasolle
Usein saattaa käydä niin, että odotukset ovat aivan jotain muuta kuin mitä budjetin puitteissa pystytään toteuttamaan. Lähtökohtaisesti kannattaa jo alkuvaiheessa tiedostaa itse ja tiedottaa muille (esimerkiksi pitopalvelulle tai ravintolalle) käytettävissä oleva rahamäärä. Ei ole mitään järkeä neuvotella sisäfileistä ja scampeista, jos rahaa on käytettävissä 20 euroa per henkilö. Se ei vain toimi :). Sen sijaan kannattaa kertoa heti aluksi, että rahaa on näin ja näin paljon ja kysyä, mitä sillä rahalla saa. Sen jälkeen voi tiedustella, että paljonko kustantaisi lisää, jos haluaakin vielä siihen lisäksi jotain. Onhan se harmillista maalailla kauniita kuvia unelmiensa äyriäiscocktaileista ja kateenkorvista ja sitten tajuta, että saakin burgundin pataa ja perunamuusia.

Samaan teemaan liittyy hieman myös se, että kannattaa tiedostaa, mikä kaikki juhlissa maksaa. Usein tilan voi löytää halvalla, mutta sitten pitopalvelua kilpailutettaessa tuleekin yllätyksenä, että jokaisesta haarukasta ja servetistä laskutetaan erikseen. Kaikista pienistä kuluista voi lopulta kertyä yllättävän suuri kokonaispotti, mikä kannattaa muistaa aina juhlia järkkäillessä. Kannattaa kuitenkin myös muistaa, että jos pelivaraa budjetissa on vähän enemmän, niin tietenkin rahalla saa ja hevosella pääsee. Toiveiden toteutuminen riippuus siis sekä rahasta että ravintolan asiakaspalveluvalmiudesta. Mutta toisaalta muista myös se, että raha ei ratkaise. Teidän päivänne on joka tapauksessa unohtumaton riippumatta siitä, paljonko juhlan järjestämiseen on käytetty rahaa.






3. Uskalla olla persoonallinen
Älä tee mitään mitä et halua vain siksi, että niin pitäisi olla. Häät ovat HÄÄPARIN juhlat (etenkin nykyään, kun useimmat parit maksavat juhlansa itse) ja silloin on "yks hailee", mitä anopit, tädit tai naapurin kissat asioista ajattelevat. Ruuan ei ole pakko olla ns. perinteistä juhlaruokaa, täysin ok on järkätä vaikka tilaisuus, jossa tarjoillaan pelkästään cocktailpaloja, jos se on hääparin näköinen juttu. Juhlassa ei ole pakko ryöstää morsianta vain siksi, että sulhasen serkku haluaa niin tehdä. Eikä sen bändinkään tarvitse soittaa tanssilavojen ikisuosikeita, jos hääparin sydäntä lähempänä on vaikka rehellinen rokki. Hääpari saa olla itsekäs ja rakentaa juhlat, joissa itse viihtyy. Ei tarvitse lähteä suunnittelussa vieraiden ehdoilla.

Uskalla kertoa myös toiveistasi ravintolahenkilökunnalle. Ja uskalla "paljastaa persoonasi" myös ravintolahenkilökunnalle. Ravintola (tai pitopalvelu tms.) pystyy palvelemaan hääparia ehdottomasti paremmin, jos heille syntyy käsitys siitä, että kenen juhlia juhlitaan.

4. Luota avustajiin, älä ota itse liikaa vastuuta hääpäivänä
Hääpäivänä ei kannata itse ottaa vastuuta mistään. Kommunikointi ravintola, pitopalvelun, bändin ynnä muiden kanssa kannattaa suosiolla sysätä kaasolle, bestmanille tai vaikkapa kokonaan erilliselle seremoniamestarille. Jos jonkun allergisen erityisruokavalio ei olekaan päätynyt tietoon ravintolalle saakka, ei maailma siihen kaadu. Ja onhan ainakin aika paljon kivempi hääparille, että joku muu hoitaa ravintolan kanssa tällaisista asioista kommunikoinnin, että hääpari saa keskittyä nauttimaan päivästään.

Sinä voit hoitaa ravintolan kanssa asiat etukäteen, mutta älä ota stressiä enää hääpäivänä, silloin on muiden vuoro ottaa vastuu :)





5. Ota lasillinen!
Tämä viides vinkki on peräisin Royal Ravintoloiden Key Account Managerilta Sarri Veijolalta. Loistavia vinkkejä tuli myös hänen suunnaltaan :). Hääpäivänä laittautumisen lomassa kannattaa ehdottomasti nauttia lasillinen tai pari lempijuomaansa, oli se juoma sitten kalja tai skumppa. Rentouttaa kuulemma kummasti ja saa maailman näyttämään huomattavasti vähemmän pelottavalta. Tehtäviensä tasalla oleva kaaso muistaa huolehtia morsiamelle lasin käteen ja vastaavasti bestman huolehtikoon sulhon rentouttamisesta, kohtuuden rajoissa tietenkin.





Kiteytettynä siis muista, että ammattilainen on aina ammattilainen ja hääpari on päivän tärkeimmät ihmiset. Kuuntele ammattilaisia, mutta uskalla tehdä juhlasta itsesi näköiset ja muista realiteetit. Niin ja ju skumppaa!

Vuosien varrella olen järkkäillyt / ollut mukana järkkäilemässä paljon juhlia, joissa henkilömäärä on vaihdellut kymmenen ja tuhannen juhlijan välillä ja siksi aikamoinen juhlajärjestelykokemus on päässyt kertymään henkisen pääoman varastoon. Omasta puolestani voisin vielä sanoa, että jos joku menee pieleen, niin kovinkaan moni vieras ei sitä varmaankaan huomaa. Ja jos huomaa, niin ei ainakaan muista kovin pitkään ;).

Postauksen kuvat täältä.


P.S. Kaikki paikalla olleet saavat vapaasti täydentää :)
P.P.S. Huomenna lähdetään suunnittelemaan häitä kaasojen ja bestmanin kanssa. Päästäänköhän mökin pihaan, kun lunta tupruttelee kovin reippaasti...?
P.P.P.S. Tänään mennään papille kylään!

3 kommenttia:

  1. Hyvä postaus! Kiitos tästä. Harmi, kun en ehtinytkään mukaan :/ Välillä ne päivät vaan venyy..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jospa kevään mittaan tarjoutuisi joku uusi tilaisuus tavata muita hääblogaajia :). Harmillista, että sulta jäi tällä kertaa väliin :(

      Poista
  2. Oli kyllä aivan mahtava ilta. Oli kiva tavata sua ja muita ihan kasvotusten! Mietin jopa, että jos ei tuu mahista tavata muuten, niin pitää järkätä joku illanistujaishomma ja höpöttää häistä, olipa muuten rentouttavaa saada höpöttää siitä ja muistakin jutuista ihan oikeelle ihmiselle eikä pelkälle peilikuvalle! :D

    VastaaPoista

Ilahdun kommentistasi!