29.12.2013

Kenian matkailua, part 2

Joulu oli ja meni, toivottavasti teillä kaikilla oli oikein ihanaa. Meillä ainakin oli! Oltiin aatto mun vanhemmilla ja tapanina kokoonnuttiin Panun perheen kanssa. Tuli syötyä, nukuttua, käytyä joulukonsertissa, koristeltua kuusta ja avattua lahjoja. Olin ollut tosi kiltti, sillä sain oikein ihania paketteja! Kaikista superein yllärilahja oli lahjakortti Kokemus Helsinkiin, johon pääsinkin tutustumaan jo hääviikolla. Siitä löytyy erillinen postaus täältä. Ihan mahtavaa, että pääsen tuonne nyt uudestaankin! Joulun alla sain myös pidettyä itseni kiireisenä diplomityön viimeistelyjen parissa, sain sen vihdoin palautettua proffalle viimeisenä perjantaina ennen joulua. Johan sitä vuosi on tässä väännettykin...

Tässä postauksessa ajattelin nyt käydä läpi meidän Kenian reissun loppuosan ja seuraavassa kirjoitella sitten Mauritiuksen paratiisisaaresta. Edellisessä postauksessa kirjoittelinkin Masai Maran osuudesta ja alkumatkan seikkailuista. Loppuosa oli vähän rauhallisempaa, mutta kyllä sinnekin pari jännitysmomenttia mahtui!

Masai Marasta jatkoimme matkaa kohti Lake Naivashaa, jossa viivyttiin vain yksi yö. Sieltä jatkettiin vielä Amboseliin, jossa olitiin viimeiset kaksi yötä ennen Mauritiukselle siirtymistä. Masai Marasta lähdettiinajelemaan kohti Naivashaa aamusella heti aamiaisen jälkeen, jotta ehtisimme veneajelulle vielä samana päivänä. Matkan alkupuoli oli taas aikamoista kärsimystä, sillä rytkytettiin pois Masai Marasta samaa hirveää tietä kuin sinne menimmekin. Se ryske on kyllä sellaista, että putoaa paikatkin hampaista! Onneksi olin tällä kertaa tajunnut varustautua sporttirintsikoilla... Loppumatkasta jouduttiin hiukan jännittämään sadetta, sillä sateella järviajeluita ei tehdä ollenkaan. Onneksi kuitenkin sade pysyi poissa ja muutamia ripauksia lukuunottamatta emme saaneet ollenkaan vettä niskaamme.

Järviajelu ei sinällään ollut ihmeellinen, mutta järvi oli todella kaunis! Vesi oli niin korkealla, että normaalisti kuiva maa oli peittynyt ja puut olivat kärsineet liiasta märkyydestä aika pahasti, kuten kuvista näkyy. Järvellä on todella paljon lintuja, välillä kieltämättä oli aikamoinen Hitchcockin Linnut-fiilis, kun ympärillä oli lintuparvia ja kuolleita puita :). Lintujen lisäksi järvellä elää tuhansia virtahepoja, joita onnistuimme myls näkemään. Sinänsä söpöt hipot eivät kuitenkaan ole mitään kovin herttaisia kavereita, sillä ne tappavat Keniassa enemmän ihmisiä kuin mikään muu eläin... Eivät syödäkseen, vaan koska pelkäävät.

Ainoa harmitus oli, ettei tuolla järvellä näkynyt flamingoja. Minä kun olin niin haaveillut siitä, että näkisin suunnattoman flamingoparven! Lopulta näin vain muutaman linnun Amboselissa, ehkäpä Lake Nakurulla olisi näkynyt flamingojakin, jos olisimme menneet sinne Naivashan sijaan. Mutta ehkäpä joskus vielä palaamme afrikkaan?

Lake Naivashan hotellimme oli Lake Naivasha Sopa Resort, joka oli tosi kiva hotelli. Hotelli oli myls kongressikeskus ja siellä olikin menossa juuri joku diplomaattihomma tai vastaava. Tuli kieltämättä turvallinen olo, kun oli sen verran pyssymiehiä vahtimassa hotellin ympäristöä :). Hotellin paras puoli oli se, että hotellin pihalla käveleskeli ihan villejä eläimiä. Parvekkeelta pystyi tsekkailemaan seeproja, korahveja. antilooppeja ja muita vastaavia. Pimeällä ei saanut virtahepojen takia liikkua ilman vartijaa, jotta ei joudu virtahepojen hyökkäyksen uhriksi. Tiesittekö muuten, että virtahevot voivat juosta jopa kuuttakymppiä? Ja että kirahvin jalat on niin vahvat, että leijona kuolee yhdellä potkulla?

Hotellissa oli myös mahdollisuus erilaisiin aktiviteetteihin, mutta koska oltiin siellä vain yksi yö, ei ehditty paljoakaan tekemään. Käytiin kyllä vähän lenkillä, pelattiin tennistä ja illallisen jälkeen viihdytettiin itseämme vielä lautapeleillä. Hotellissa olisi ollut myös ratsastustallit, mutta niitä ei edes harkittu tiukan aikataulun vuoksi.

Lake Naivashan jälkeen oli vuorossa viimeinen etappi Keniassa, nimittäin Amboseli National Park ja siellä hotelli Amboseli Sopa Lodge. Liikkeelle lähdettiin aamiaisen jälkeen, joskus kymmenen aikaan. Matkalla pysähdyttiin lounaalle Nairobin lentokentän lähistöllä ravintolaan, jossa oli grillibuffet. Sieltä tuli niin paljon erilaista grillattua lihaa kuin jaksoi syödä... Tarjolla oli kaikenlaista possusta krokotiiliin. Mielettömän hyvää oli ja tuli kyllä syötyä aikamoinen määrä! Alkuillasta saavuimme Amboseliin ja siellä oli ohjelmassa lähinnä illallinen ja hotelliin tutustuminen. Illallisen jälkeen käytiin myös hotellin baarissa maistelemassa hiukkasen olutta. Koko päivä oli siis hyvin pitkälti syömistä, juomista ja autossa istumista :).

Amboseli Sopa Lodge oli samaa ketjua kuin Naivashankin hotelli ja oikein siisti, joskin hiukan vaatimattomampi. Sen kyllä ymmärtää, kun ottaa huomioon että keskellä-ei-mitään pitää mm. sähkö tuottaa lähinnä generaattorilla jne. Oikein kiva hotelli kuitenkin! Amboseli National Park on vain muutaman kilometrin päässä Tansanian rajalta ja hotellille näkyi kirkkaalla säällä myös Kilimanjaro lumihuippuineen. Eläimistöstä hotellilla pyöri lähinnä hirmuisesti apinoita, eipä juuri mitään sen eksoottisempaa.

Aamulla olikin sitten vuorossa viimeinen varsinainen safariajelu Keniassa Amboseli National Parkissa. Amboseli oli melko erilainen kuin Masai Mara. Masai Marassa vilisi hirveästi kaikenlaisia kaviollisia / sorkallisia, kuten seeproja, antilooppeja ja gaselleja sekä puhveleita. Amboselissakin näitä oli, mutta huomattavasti vähemmän. Amboselin suoalueiden ansiosta alueella oli paljon lintuja sekä norsuja ja virtahepoja, joita nähtiinkin useita. Norsut ja virtahevot olivata kuumana päivänä aika paljolti suossa kainaloitaan myöten ja mikäs siellä ollessa, kun on ihanan viileää vettä ja pinnalla kasvava ruoho on tarjolla ruuaksi ihan nenän edessä.

Amboselissa ajeltiin useampi tunti, kunnes lopulta rupesi satamaan. Silloin auton nokka suunnattiin kohti hotellia, mutta onneksi oli siihen mennessä nähty jo vaikka mitä! Käytännössä joka päivä Keniassa satoi jossain vaiheessa, mutta ei se loppujen lopuksi paljoa haitannut. Ehdittiin silti nähdä vaikka mitä!

Meillä oli koko Kenian osuuden ajan kuskina oikein mahtava tyyppi nimeltään Tom. Tom oli paitsi kuski, myös safariopas. Oli ihan superia, että "Tomppa" oli oikeasti todella kiinnostunut luonnosta ja eläimistä ja osasi kertoa meille vaikka mitä! Opin eläimistä enemmän kuin luontofilmeistä elämäni aikana olen yhteensä oppinut - vaikka en minä niitä montaa ole katsonutkaan... Koska ei ollut sesonkiaika, oli safarilla hiljaisempaa. Meidän kohdalla se tarkoitti mahtavaa tuuria, sillä meillä oli oma auto ja kuski käytössä ihan koko reissun ihan "privana", kukaan muu turisti ei siis ollut häiritsemässä ja saatiin mennä aika pitkälti meidän mielihalujen mukaan. Se jos mikä oli aika siistiä!

Viimeinen ilta Keniassa kului laukkuja pakkaillessa ja tietysti myös syömässä käytiin. Aamulla herättiin aamiaiselle jo puoli tuntia ennen varsinaisen aamiaisen alkamista, eli joskus viiden aikaan soitti kello. Jo puoli seitsemältä olimme autossa matkalla kohti lentokenttää. Onneksi lähdettiin aikaisin, sillä auto onnistui hajoamaan vielä toisenkin kerran. Olisipa ollut kiva, jos meillä olisi ollut kovin niukasti aikaa varattuna matkalle ja oltaisiin myöhästytty lennolta... Kyllä siinä vähän jännitettiin, kun auton korjaaminen kesti ja kesti ja kesti... Loppu hyvin, kaikki hyvin kuitenkin, sillä olimme kentällä niin hyvissä ajoin, että ehdittiin vähän syödä ja kahvitellakin ennen lentoa. Tähän loppuun vielä vähän autosta napattuja maisemakuvia, joista näkyy, ettei Keniassa kovin luksusta paikallisten elinympäristö ole.

1. Pakko kysyä aiheeseen liittymättä, bongasinko sinut Masterchefin mainoksesta? :)

2. Keniassa vain Nairobin nähneenä oli tosi kivaa lukea tätä laajempaa selostusta Kenian maaseudulta. Tuo lihabuffet-paikka taisi olla Carnivore? Kävin siellä ja oli kyllä kiva paikka. Harmitti vaan, ettei saanut antiloopin lihaa, joka on tosi hyvää ja jota sai Etelä-Afrikasta. Voi olla, että on rauhoitettu tms Keniassa.